Ma-Pe: 8:00-17:00 | Maksuton alkukartoitus

Kiinteistökauppariidat – mistä on kyse ja miten niitä voi välttää?

Mitä ovat kiinteistökauppariidat ja miksi niitä syntyy?

Kuvittele että olet ostanut unelmiesi omakotitalon. Pian kaupan jälkeen kylpyhuoneessa paljastuu kosteusvahinko. Kiinteistön kauppaa koskevat erimielisyydet johtuvat usein juuri tämänkaltaisista tilanteista. Kiinteistössä paljastuu vikoja, puutteita tai muita ehdoista poikkeavia seikkoja, jotka tulevat yllätyksenä nimenomaan ostajalle. Myyjä puolestaan saattaa ajatella toimineensa moitteettomasti ja antaneensa kaiken tarpeellisen tiedon kohteesta kauppaa varten. Myyjän tiedonantovelvollisuus ja myyjän selonottovelvollisuus rajanveto ei ole aina täysin selvä. Kun odotukset ja todellisuus eivät kohtaa, voi lopputuloksena olla riita.

Tavallisimmat riidanaiheet kiinteistökaupoissa

Kiinteistökauppariitojen taustalla on usein yksi tai useampi seuraavista tekijöistä:

Maakaaren keskeisiä kohtia

Kiinteistökaupasta säädetään Maakaaressa. Maakaari määrittelee, milloin kiinteistössä on virhe ja mitä siitä voi seurata. Alla luetellaan kiinteistön kauppaan liittyviä tärkeitä huomioita.

Oikeussuojakeinot

Jos kiinteistössä todetaan virhe, ostajalla on laissa säädetyt keinot vaatia hyvitystä. Tavanomaisia vaatimuksia ovat hinnanalennus, vahingonkorvaus sekä vakavimmissa tapauksissa kaupan purku. Kaupan purkaminen tarkoittaa, että kauppa peruutetaan: ostaja palauttaa kiinteistön ja myyjä kauppahinnan. Purku edellyttää yleensä, että virhe on olennainen – esimerkiksi talo on käyttökelvoton asumiseen tai korjaus maksaisi kohtuuttoman paljon suhteessa kauppahintaan. Useimmissa riidoissa päädytään hinnanalennukseen, koska purkukynnys on korkea. Ostaja ei myöskään voi vaatia sekä kaupan purkua että hinnanalennusta, vaan ne ovat vaihtoehtoisia; usein vaatimukset esitetään ensisijaisesti purkua ja toissijaisesti hinnanalennusta, riippuen virheen vakavuudesta.

Maakaari määrittelee kiinteistökauppojen pelisäännöt – mitä ostajan pitää tehdä ja mitä myyjä vastaa –Lait antavat puitteet, mutta paljon jää myös osapuolten omalle vastuulle. Seuraavaksi annamme käytännön vinkkejä, miten voit ennaltaehkäistä kiinteistökauppariidan.

Miten kuluttaja voi ennaltaehkäistä kiinteistökauppariidan?

Kiinteistökauppariidan välttäminen alkaa huolellisesta valmistautumisesta ja avoimuudesta. Tässä muutamia keskeisiä keinoja, joilla sekä ostaja että myyjä voivat ehkäistä erimielisyyksiä ennalta:

Älä unohda kuntotarkastuksen teettämistä ennen ostopäätöksen tekemistä. Hyvin tehty ja kattava kuntotarkastus paljastaa monia mahdollisia riskejä. Osallistu tarkastukseen, jos mahdollista, ja kysy jos jokin asia jäi mietityttämään. Lue kuntotarkastusraportti ajatuksella läpi. Suositukset tai kehotukset jatkotutkimuksista tai korjauksista kannattaa ottaa vakavasti.

Kuntotarkastus ei poista myyjän vastuuta piilevistä virheistä, mutta se vähentää ikäviä yllätyksiä ja turvaa molempien osapuolten asemaa. Ostaja tietää mitä on ostamassa ja myyjä tietää, että ainakin näkyvät puutteet tulee ostajan tietoon.

Pyri saamaan lupaukset ja tiedot kirjallisina, joko suoraan kauppakirjaan tai sen liitteeksi. Tiedot tehdyistä remonteista, vioista, tontin rajoista, pinta-alat, rakennusoikeudet, rasitukset yms. on hyvä olla paperilla. Älä tyydy pelkästään suullisiin vakuutteluihin tai lupauksiin. Mitä tarkemmin asiat dokumentoidaan, sitä vähemmän jää tilaa jälkikäteisille muistinvaraisille kertomuksille. Kirjaaminen palvelee myös myyjää, sillä kun kaikki oleellinen kerrotaan ja kirjataan ylös, ostajan on myöhemmin vaikeampi väittää, ettei tiennyt jostain.

Ostajana kannattaa olla utelias ja ehkä jopa hieman varauksellinen annettujen tietojen suhteen. Tiedustele aiemmista kosteusvaurioista, vioista ja naapureista, sekä mahdollisista lupaprosesseista. Ostajilla on mahdollisuus (myyjän suostumuksella) teettää omia tarkastuksia ja käyttää asiantuntijaa apuna kauppakirjan ehtojen laatimisessa tai tarkastamisessa – harkitse tätä, etenkin jos omaa kokemusta on vähemmän.

Hyvä kauppakirja on yksityiskohtainen ja selvä. Siinä voidaan sopia vastuun jakautumisesta, sekä kirjata osapuolten tietoisuus riskeistä sekä niiden hyväksyntä. Yhtä lailla voidaan epävarmat asiat kirjata kauppakirjaan (esim. asuinrakennuksen valmistumisvuosi), jottei ostaja voi väittää että hänelle annettiin varma tieto. Kauppakirjaan voi kirjata myös vastuunrajoitusehtoja. Ehdot voivat selkeyttää sitä, miten kauppahinta on määräytynyt. Molemmille osapuolille on eduksi käyttää kauppakirjamalleja tai juristin apua sen laadinnassa, jotta ehdot tulevat ymmärrettäviksi ja kattavat tärkeät asiat.

Nykyään on vakuutuksia piilevän virheen varalle, joilla myyjä voi vakuuttaa rakennuksen piilevien vikojen varalta (ns. piilovirhevakuutus).

Vakuutus kattaa osan kustannuksista, jos rakennuksesta paljastuu piilevä virhe ja siitä aiheutuu kustannuksia myyjälle. Vakuutus ehkäisee riitoja tai ainakin helpottaa niiden sopimista, Ostaja kun saa usein korvauksen suoraan vakuutusyhtiöltä. Samanlainen mahdollisuus vakuuttamiseen on myös ostajalla.

Kotivakuutuksen oikeusturvavakuutus korvaa puolestaan oikeudenkäyntikuluja, jos kaupasta syntyy riita. Oikeusturvavakuutus tuo mielenrauhaa,

Yhteenveto

Valmistaudu kauppaan huolellisesti. Dokumentoi itsellesi tärkeät asiat. Käytä asiantuntijoita tarvittaessa.

Mitä tehdä, kun riita syntyy?

Riitoja ei kaikesta huolimatta aina voi välttää. Niissä tilanteissa voit toimia seuraavalla tavalla:

Virheilmoitus, eli ns. reklamaatio, kannattaa tehdä mahdollisimman pian, kun olet havainnut virheen. Reklamaation laiminlyönti tai sen pitkittäminen voi estää hyvityksen saamisen. Reklamaatio on syytä tehdä kirjallisesti, jotta siitä jää mahdollista myöhempää tarvetta varteen todiste. Säilytä kopio viestistäsi. Kerro mitä olet havainnut, ja mihin se mielestäsi viittaa. Voit mainita vaatimuksista (hinnanalennus, vahingonkorvaus, kaupan purku) yleisesti, jos niiden yksilöinti ei ole vielä mahdollista.

Jotkut viat saattavat edellyttää rakennusalan ammattilaisen arviota. Asiantuntijalausunto auttaa selvittämään virheen laajuuden sekä korjauskustannusten määrän. Kustannusarvio auttaa esittämäänä oikeansuuruisen vaatimuksen. Älä kuitenkaan tee korjauksia ennen, kun virhe on dokumentoitu ja selvitetty. Joskus myyjä haluaa oman asiantuntijansa selvittämään virheen laajuuden.

Kun olet reklamoinut, dokumentoinut virheen ja saanut kustannusarvion, voit pyrkiä sopimaan asian myyjän kanssa. Usein paras lopputulos on sellainen, mihin kumpikin osapuoli tyytyy. Jos molemmilla on halua löytää ratkaisu, usein vältytään pahimmilta riidoilta.Voitte neuvotella hinnanalennuksesta tai siitä, että myyjä osallistuu korjausten kustannuksiin jollain osuudella. Myyjällekin on usein kannattavampaa riitelyn sijaan maksaa osa kuluista.

Tarvittaessa voitte käyttää sovittelua: joskus kiinteistönvälittäjä (jos sellainen oli mukana kaupanteossa) voi auttaa neuvotteluissa puolueettomana osapuolena, tai voitte hakeutua yksityiseen sovitteluun tai kuluttajariitalautakuntaan (jos sovellettavissa, kuten edellä mainittiin). Sovintoon pääseminen säästää molempien hermoja ja kustannuksia, ja usein suhteet säilyvät parempina. Kannattaa kuitenkin muistaa kirjata myös sovintoratkaisu ylös – esimerkiksi tehdä kirjallinen sopimus hinnanalennuksesta – jottei myöhemmin tule epäselvyyksiä siitä, mistä on sovittu.

Miksi kannattaa kääntyä lakitoimiston puoleen?

Kiinteistökauppariidat ovat monimutkaisia sekä teknisesti että juridisesti. Panokset ovat usein korkeat, ja tilanne herättää tunteita. Juristin apu on kullanarvoista monesta syystä:

Jos löydät itsesi keskeltä riitaa, älä epäröi hakea apua. Moni lakitoimisto tarjoaa apua kiinteistökauppariitoihin. Vaikka kiinteistökauppariidat voivat olla haastavia, on ne aina ratkaistavissa. Kun talokaupassa ilmenee ongelma, toimi pian ja hae apua. Asiantunteva lakimies on tukenasi, oli tavoitteena sitten sopu tai voitto oikeudessa.

Ota yhteyttä

Yhteystiedot

Toimipisteet

Hitsaajankatu 22
00810 Helsinki

Porkkalankatu 13 C
00180 Helsinki

Aukioloajat

Ma-Pe: 8:00-17:00
La-Su: Suljettu

Lähetä viesti