Tukihenkilö on mukana tilanteissa, joissa lakimiespalveluja ei vielä tarvita, mutta asiakas toivoo tuekseen ulkopuolista henkilöä. Tukihenkilön läsnäolo voi rauhoittaa tilannetta ja edistää rakentavaa vuorovaikutusta.
Tukihenkilö kuuntelee, tukee ja toimii asiakkaan ja muiden osapuolten välisenä yhdyshenkilönä. Hän auttaa varmistamaan, että asiakas tulee kuulluksi ja ymmärretyksi. Tukihenkilö on käytettävissä erilaisiin palavereihin ja tapaamisiin. Näitä voivat olla esimerkiksi lastensuojelun ja maahanmuuttoviraston kuulemistilaisuudet, asiakassuunnitelmapalaverit, lastenvalvojan tapaamiset tai työpaikan neuvottelut.
Jos asiakkaan tilanne vaatii myöhemmin lakiapua, auttaa tukihenkilö tiedonsiirrossa lakimiehille. Näin asiakkaan ei tarvitse toistaa tilannetta useissa paikoissa useita kertoja. Tiedon välittäminen nopeuttaa myös asioiden etenemistä, ja moniammatillinen työryhmä pystyy arvioimaan asiakkaan tilannetta monipuolisesti.
Keitä tukihenkilöt ovat?
Toimistomme tukihenkilöt ovat koulutukseltaan sosiaalihuollon sekä lakialan asiantuntijoita.
Asiakkaiden kommentteja tukihenkilöpalvelusta: “Kerrankin minua kuunneltiin, enkä joutunut lähtemään paikalta kesken kaiken.” “Oli todella hyvä, että tukihenkilö oli mukana. Sillä oli iso vaikutus siihen, millaiselta tilanne tuntui. Ei ollut yhtään niin ahdistavaa.”


